Pogovori z direktorjem

 

Zakaj so razstave postale pravi hit? Pogovor z mag. Iztokom Briclom (Napovednik, marec 2015)


 

Pogovor z mag. Iztokom Briclom, The Slovenia Book - Top 100 destinations, 2015


 
Zaživeli smo kot sodoben prireditveni center



 

Intervju z direktorjem v Kongres magazinu




mag. Iztok Bricl v medijih




Odprtje razstave Možgani - zgodba od znotraj
(začetek pri 16:12)



Novinarska konferenca Alpe-Adria 2014: uvodni govor direktorja Gospodarskega razstavišča, mag. Iztoka Bricla (začetek pri 1:40)






Objavljeno: www.siol.net

»Selitev Gospodarskega razstavišča ni v predalu, ampak je zaklenjena v sefu«

Intervju: Iztok Bricl, direktor Gospodarskega razstavišča.

Avtor: Robert Gorjanc
sob, 23.11.2013, 17:30

"Glede na splošno gospodarsko krizo ima naše podjetje pravo ime: smo res razstavišče gospodarstva in če gre gospodarstvu slabo, tudi nam ne more iti posebno dobro."



Tako figurativno razmišlja mag. Iztok Bricl, direktor Gospodarskega razstavišča v Ljubljani, enega izmed treh večjih slovenskih sejmarjev.



Kakšen je še interes razstavljavcev, da nastopajo na sejmih?
V teh kriznih časih težko zadržujemo obstoječe razstavljavce, za nastop na sejmu se odločajo premišljeno, gledajo na vsak evro, saj je tak nastop lahko povezan tudi z drugimi stroški, kot so stroški oglaševanja itn. 



Ali opažate tudi upad števila razstavljavcev?
Tega ne, je pa treba veliko več truda vložiti v dogovor z razstavljavci. Včasih smo razpisali kakšen sejem in so se razstavljavci sami odzivali, zdaj pa je potrebnega veliko več dela v komerciali.

 

Mag. Iztok Bricl (1967), direktor Gospodarskega razstavišča, je prevzel vodstvo družbe novembra 2010. Kot univerzitetni diplomirani ekonomist je na ekonomski fakulteti v Ljubljani leta 2006 opravil magisterij s področja trženja. Ima dolgoletne delovne izkušnje na najvišjih vodstvenih položajih v podjetjih, kot sta Žito in Kolinska. Pogosto so mu zaupali tudi vlogo člana oziroma predsednika nadzornega sveta v različnih podjetjih in ustanovah.



Ali ste morali znižati tudi ceno razstavnega prostora?
Cen nismo zniževali, ker so zelo konkurenčne. Se nam pa pozna upad pri obisku, kar se je pokazalo tudi na našem zadnjem sejmu Ambient Ljubljana – sejem pohištva. Spreminja se tudi struktura obiskovalcev. Včasih so na sejme prihajale družine, zdaj pa morda le eden ali dva člana, za obisk se ljudje odločajo zelo selektivno. 



Ali ste zaradi krize morda spremenili portfelj svojih sejmov, zmanjšali njihovo število?

S krizo se spopadamo na dveh frontah. Kot že omenjeno, se moramo več ukvarjati z razstavljavci, da jih pridobimo na sejme, zaradi stagnacije sejemske dejavnosti na sploh pa smo se bolj posvetili zunajsejemski dejavnosti, pripravi kongresov, razstav. Števila sejmov pa nismo zmanjšali, celo povečali smo ga, in sicer za Ljubljanski obrtniški sejem (LOS), za prihodnje leto pa pripravljamo še dva nova sejma. 



Kakšen avtosalon, ki je bil eden od najbolj obiskanih dogodkov, pa se v teh časih zdi kot znanstvena fantastika, mar ne?
Niti ne. Imeli smo vrsto pogovorov z morebitnimi razstavljavci, težava je predvsem v tem, da nimajo interesa. Vsi veliki igralci na slovenskem trgu imajo svoje salone, kjer predstavljajo svoje novosti in avtomobile in nimajo interesa, da bi to postavljali še na Gospodarskem razstavišču.


Kakšne sejemske smernice pa opažate v tujini? V katero smer gre organizacija sejmov po svetu? Kako sledite tem praksam na GR?

Mislim, da smo kar seznanjeni s smernicami. Smo člani dveh mednarodnih združenj sejmarjev, CEFA in UFI, in ugotavljamo, da je naš način dela zelo podoben ali pa enak temu, kar delajo drugi evropski ali pa svetovni sejmarji. V večini so vsa ta sejmišča v lasti mest. Imajo pa tuji sejmarji večje specializirane sejme, ki so povezani z ekonomijo obsega in številom prebivalcev na tistem območju.



Doba elektronskih komunikacij in interneta, veliki trgovski centri in podobno gotovo vplivajo na koncept organizacije klasičnih sejmov. Kje še imajo svojo dodano vrednost? 

Klasični sejmi morajo biti zelo dobro specializirani. Naš sejem Dom, sejem graditeljstva, je najbolj obiskan specializirani sejem v Sloveniji. Na njem se predstavlja več kot 600 razstavljavcev, obiskovalcev pa je med 50 in 60 tisoč. Podobno specializiran sejem je tudi Ambient Ljubljana. Pomembno je, da so sejmi zasnovani tako, da niso neka "svaštarnica", ampak da imajo zelo profiliran program. To je recept.



Kako poslujete na Gospodarskem razstavišču?

Poslujemo zadovoljivo in stabilno, kljub težkim časom. Ustvarimo med pet in šest milijonov evrov prihodkov, za letos je ocena okrog 5,3 milijona evrov, kar bo za pet ali šest odstotkov več kot lani. 



Boste leto končali z dobičkom?

Načrtovali smo ga med 20 in 30 tisoč evri in računamo, da se bo gibal v tem okviru.



Kako pa se z vidika organizacije dela v podjetju odzivate na krizo? Krčite število zaposlenih?
Ne, število zaposlenih smo celo povečali zaradi drugačnega načina dela. Pred leti je imelo Gospodarsko razstavišče tehnično podporno službo v hčerinskem podjetju, v katerem smo bili manjšinski lastnik. Pred tremi leti smo pogodbo pretrgali in tehnični del službe opravljamo sami, zato tudi večje število zaposlenih. Smo se pa intenzivno lotili krčenja stroškov na vseh področjih. 



Ali v strukturi prihodkov sejemska dejavnost še vedno zavzema največji delež? Kako se spreminjajo deleži med posameznimi viri? Se še vidite kot klasično sejemsko hišo? 

Ob mojem prihodu pred tremi leti je bilo tako, da je dve tretjini prihodkov pomenila sejemska dejavnost. Zdaj je je še za okrog 60 odstotkov in je še vedno nosilna. Povečuje pa se delež zunajsejemske dejavnosti. Pripravljamo več razstav, kongresov, imamo več prireditev. Septembra smo vpeljali tudi nov produkt, GR-events, kar pomeni, da tudi sami organiziramo večje dogodke. Decembra bomo na primer v lastni režiji organizirali koncert Oliverja Dragojevića. To je sestavni del naše dejavnosti. Nismo le sejemska hiša, ampak, kot se tudi uradno imenujemo, Prireditveni center Ljubljana.



Kako pa je z načrti za širitev sejemskega prostora ali morebitno preselitvijo na kakšno drugo lokacijo, na obrobje Ljubljane? Jih puščate v predalu in čakate na boljše čase? 

Ti načrti niso samo v predalu, ampak so celo zaklenjeni v sefu. V recesiji je naložb zelo malo. Pred desetimi leti so bili načrti, da bi se preselili na območje obvoznice proti Barju, kar pa se ni uresničilo. So pa moji predhodniki obnovili sejemske dvorane, te so klimatizirane in vse zelo dobro opremljene. So tudi spomeniško zaščitene. Če bi se odločili, da bi se selili na drugo lokacijo, je treba računati s tem, da bi na tem prostoru zelo težko dosegli spremembo. Vsekakor ostajamo na tem prostoru še naslednje desetletje. Ta prostor pa ima tudi svoje prednosti. Če bi bili na obrobju, bi bili lahko samo sejmarji. Ker smo v središču, pa se lahko gremo še kaj drugega, saj lahko ljudje sem pridejo peš. 



Slovenska podjetja zaradi primanjkljaja v državni blagajni prodajajo tujcem. Kako je z lastništvom GR, bi tudi vi lahko šli v roke tujcev?
Osebno še vedno menim, da bi dobra slovenska podjetja morala ostati v domači lasti. Vendar pa morajo biti ne samo dobro vodena, temveč predvsem dobro nadzirana. Z nadzorom se je v Sloveniji marsikaj dogajalo, zato je treba najprej postaviti kompetentne nadzorne svete, v katerih bodo ljudje neodvisni od aktualnih političnih dogajanj. Nas sicer prodaja Kapitalska družba, ki je manjšinski, 30-odstotni lastnik. Kolikor slišim, za njen delež nekega velikega povpraševanja ni. Mesto Ljubljana, ki je naš večinski, 70-odstotni lastnik, pa gleda na nas kot na mestno infrastrukturo in ne razmišlja o tem, da bi ta delež prodali.



Kako je z načrti za prihodnje leto? Menda se, ko omenjate novosti, s Spiritom pogovarjate o ambicioznejšem in prenovljenem sejmu Alpe-Adria januarja 2014?
Sejem Alpe-Adria je klasični turistični sejem. Ta panoga v recesiji precej trpi, zato je pomembno, da na sejem pritegnemo vse glavne akterje. Dogovorili smo se že s Hrvaško turistično organizacijo, Turizmom Ljubljana, Zvezo turističnih agencij Slovenije, Turistično zvezo Slovenije in drugimi, tudi s Spiritom. Prvič pa bomo ta sejem združili z mednarodnim sejmom gastronomije, gostinsko-hotelske opreme ter sladoleda Gast & Expo, katerega organizator je Primorski sejem. Gre za sinergijo in pričakujem dober obisk tega skupnega sejma. 



Še kakšna novost? 


Po nekaj letih bomo v začetku septembra spet pripravili sejem vina, ki je bil nekoč zelo odmeven sejem. Končno, bi lahko rekel. Še kot študent se spominjam, kako smo prišli z morja in potem šli pokušat vina na Gospodarsko razstavišče. Pričakujemo dober odziv vinarjev, za obisk pa se niti približno ne bojim.

Foto: Bor Slana




Objavljeno: www.dnevnik.si


Onstran Trojan nismo zanimivi

pogovor Iztok Bricl direktor ljubljanskega Gospodarskega razstavišča

Slovenija - sreda, 18.07.2012 Tekst: Jan Konečnik, Foto: Luka Cjuha

Ljubljana - Na Gospodarskem razstavišču se zadnje čase, vsaj na videz, bolj pogosto kot sejmi odvijajo koncerti elektronske glasbe z znanimi svetovnimi didžeji ali pa se pred vhodom zbirajo gruče mladenk, zapriseženih ljubiteljic koncertov seksapilnih balkanskih pevk.

Direktor Gospodarskega razstavišča Iztok Bricl razlaga, da zadnjih šest let prostore razstavišča intenzivno tržijo tudi za zunajsejemsko dejavnost, za enkratne dogodke. "Letos smo imeli dva Cecina koncerta pa Playboy party in druge dogodke. Poleg tega imamo kongrese, novoletne zabave za podjetja, strokovna srečanja. Gre za dopolnilno tržno nišo, sejmi so še vedno naša glavna dejavnost," pravi Bricl, ki je vajeti razstavišča prevzel pred letom in pol.

Ali te dogodke vse pogosteje gostite zato, ker je sejemska dejavnosti v krizi?
Sejemska dejavnost je vedno odvisna od stanja v gospodarstvu. Če je konjunktura, podjetja namenjajo več sredstev za promocijo in jim gre dobro, če so firme v krizi, je denarja za to manj. Ni pa to pravilo. Večja, uspešna podjetja tudi zdaj za predstavitve svojih izdelkov namenjajo enako količino denarja, ena celo več. Nam se število razstavljalcev na večjih, bolj prepoznavnih sejmih zadnja leta povečuje. Sejem Dom, na primer, je naš največji sejem z več kot 600 sodelujočimi podjetji, odvija se na vseh 24.000 kvadratnih metrih notranjih površin in 10.000 kvadratnih metrih zunaj, ki jih imamo na voljo. Letos ga je obiskalo 55.000 ljudi, deset odstotkov več kot lani.

Ali sejemska dejavnost na splošno zadnja leta upada, stagnira ali se povečuje?
Odvisno od sejma. Če gledamo naša dva glavna, sejem Dom in sejem pohištva Ambient, sta se gotovo skozi zadnja leta razvijala. Drugi sejmi, na primer Alpe Adria, Narava-Zdravje, pa se razvijajo zelo postopoma.

Koliko zaslužite s temi dodatnimi dejavnostmi, koliko s sejemsko?
Zelo enostavno, kolač se deli nekje na dve tretjini sejemske dejavnosti, za tretjino pa je zunajsejemske. Tukaj so ti enkratni dogodki - zabave, seminarji in kongresi in podobno.

O kongresni dejavnosti se zadnja leta veliko govori…
V turistični strategiji, ki smo jo dobili pred mesecem dni, je zelo majhen poudarek na kongresni dejavnosti. Vendar je ta zelo zanimiva iz dveh vidikov. Prvi je ta, da pride na dobre kongrese od petsto do dva tisoč petsto ljudi. V Ljubljani lahko tak kongres izpeljemo samo mi in Cankarjev dom. Drugo pa je, da so takšni dogodki zelo velik impulz za mesto. Od tega imajo veliko gostinci, taksisti, hotelirji… Prvo kongresno središče v Evropi je Dunaj, potem pa dolgo ni nikogar. Ljubljana je na 27. mestu.

Je to za našo prestolnico dober rezultat?
Je in ni. Mi si želimo več. Ljubljana je eno lepših evropskih mest, če citiram našega župana, celo najlepše na svetu. Prvič se je pri nas tudi zgodilo, da smo prek Turizma Ljubljana stopili skupaj hotelirji, podjetja, ki privabljajo kongrese, Cankarjev dom, mi in mesto Ljubljana, da skupaj delujemo in privabljamo kongrese v Slovenijo, predvsem v Ljubljano. To "zvezo" smo ustanovili dober mesec nazaj. Skupaj namenjamo denar, skupaj bomo nastopali na mednarodnih razpisih. Naš cilj je privabiti šest velikih kongresov na leto, predvsem nas zanimajo zdravniški pa tudi farmacevtski kongresi.

Kaj pa bi, recimo, privabilo zanimiv farmacevtski kongres v Ljubljano?
Kot prvo moraš imeti infrastrukturo, da lahko tako zadevo izpelješ. Zelo pomembni sta tudi lega in razpoznavnost države, mesto kongresa pa mora ponuditi tudi dovolj drugih dejavnosti. Ljudje navadno pridejo s svojimi družinami in tudi preostali družinski člani morajo imeti kaj početi. Cena organizacije kongresa je sicer pomembna, vendar ne igra glavne vloge. No, pa seveda kulinarika, to je tudi treba dodati.

Na katerem mestu pa je Gospodarsko razstavišče v slovenskem merilu?
Smo na vrhu, gotovo. Ne bi želel hvaliti Gospodarskega razstavišča, vendar tudi v mednarodnem pogledu so najboljši sejmi večinoma v prestolnicah. Glavno mesto pač ima svoje prednosti. Mi smo imeli približno dve leti nazaj slabih 12.000 kvadratnih metrov površin, z najemom prostorov sosednjega Slovenijalesa jih imamo zdaj več kot 25.000 in smo infrastrukturno dovolj močni, da lahko privabimo dobre in zanimive sejme. Tudi v Avstriji so sejmi v Salzburgu pa Gradcu, a najboljši so na Dunaju. To seveda ni nujno, vendar je večinoma tako. V Ljubljani sta dva izmed boljših sejmov, torej Dom in Ambient, konkurirata pa nam Celje z mednarodnim obrtnim sejmom in Gornja Radgona s kmetijsko-živilskim sejmom.

Privabljate obiskovalce iz vseh koncev države?
Šestdeset odstotkov obiskovalcev prihaja iz širše ljubljanske regije. Iz Kranja, bolj proti Gorenjski, pride okoli 15 odstotkov, podobno iz Dolenjske, nekaj je obiskovalcev s Primorske. Zelo malo obiskovalcev pa imamo z druge strani Trojan, torej Maribora z okolico in Prekmurja.

Kaj pa je razlog za to? Oddaljenost, kupna moč?
Ne vemo točno, zakaj je tako. V Mariboru oglašujemo naše prireditve s plakati, tudi na radiih. Iz Murske Sobote, torej prekmurskega konca, nimamo verjetno niti odstotka obiskovalcev. Ta del potencialnih obiskovalcev ne prihaja v Ljubljano. Morda gre tudi za lokalpatriotizem, ne vem.

Gospodarsko razstavišče se je razširilo prostorsko, vendar je tukaj še vedno težava s parkirišči...
Imamo parkirišče, tudi relativno veliko. Problem je, da je na zadnji strani zgradbe. Že dalj časa imamo v načrtu zgraditi garažno hišo za 600 vozil, dali smo vlogo za spremembo občinskega podrobnega prostorskega načrta, da bi lahko gradili. To je edino, kar Gospodarskemu razstavišču še manjka. Načrt naj bi bil sprejet v letu in pol, potem pa lahko začnemo pripravljati gradbeno dokumentacijo. Vendar pred letom 2014 vsekakor ne bomo gradili.

Ste tako rekoč v središču mesta. Menite, da je to za sejmišče dobra lokacija, večina takšnih kompleksov po tujini je na obrobju mesta?
No, Razstavišče je deset, dvanajst let nazaj že imelo ideje, da bi se selilo na obrobje mesta, a do tega ni prišlo. Mi ostajamo na tej lokaciji, se tudi širimo. To, da smo v bližini središča, je prednost predvsem za zunajsejemsko dejavnost. Veliko lažje je imeti kongres tukaj, kot pa nekje na obrobju mesta. Če bi imeli le klasično sejemsko dejavnost, pa bi bilo mogoče tako z vidika cene zemljišča kot tudi dostopa morda nekoliko primernejše. A če pogledam celotno sliko, je za nas boljše, da smo tukaj, kjer smo. Smo praktično v središču mesta, imamo prenovljene, klimatizirane hale, če bi bili prostori v Slovenijalesu prosti bremen, bi jih tudi že odkupili. Takšna investicija zunaj mesta tudi ne bi bila smotrna, saj bi trajalo zelo dolgo, da bi se povrnila.

Kolikšna pa je cena prostorov v Slovenijalesu?
Prodajali so za 6,8 milijona evrov, vendar dokler lastnina ne bo zemljiško-knjižno urejena, ne morejo prodati. Ta cena je morda v času krize nekoliko visoka.

Imate v načrtu še kakšne druge infrastrukturne projekte?
Ja, v kratkem bomo začeli na novo urejati paviljon Jurček, ki bo postal nov vhod. Tako bo Razstavišče na 500 kvadratnih metrih dobilo vhod z recepcijo, informacijami, prodajo vstopnic - tako kot je to v dobrih sejmiščih. Letos smo na sejmu Dom namreč videli, da so ljudje v konici ob koncu tedna stali zunaj ob cesti in čakali na vstop. Dela bomo končali do jeseni.

Kaj pa poslovno, kakšni so načrti?

No, ni skrivnost, da je Gospodarsko razstavišče v preteklih letih poslovalo z velikim minusom, na štiri milijone evrov prihodkov je imelo milijon evrov izgube. Nam je lani uspelo realizirati pet milijonov evrov in poslovati z minimalnim dobičkom okoli 20.000 evrov, letos načrtujemo dobiček 50 tisočakov. V naslednjih letih načrtujemo vsaj nekaj sto tisoč evrov letnega dobička. Želimo, da bi bilo deset odstotkov od prodaje čistega dobička.

Zakaj so bili v prejšnjih letih poslovni rezultati slabi?

Težko komentiram, zakaj je bilo takrat tako. Mi smo v zadnjem letu in pol v partnerstvu z obrtno zbornico implementirali nov Ljubljanski obrtni sejem, ki ga je lani obiskalo 5000 ljudi, letos 10000, naslednje leto merimo na od 15.000 do 20.000 obiskovalcev. Dejavnost smo razširili tudi na zunajsejemsko, predvsem pa smo stroškovno veliko delali na obstoječih sejmih. Čim več stvari, ki so jih prej opravljala zunanja podjetja, zdaj opravimo s svojimi ljudmi. Privabili smo tudi večje število razstavljalcev. To je potem pripeljalo do tega, da je razstavišče po dolgem času videlo črne številke. (smeh)

Gospodarsko razstavišče je tudi lastnik precej velikega zemljišča na Brdu, mar ne?
Ja, za Tehnološkim parkom imamo skoraj 20.000 kvadratnih metrov veliko gradbeno parcelo, s katero je občina leta nazaj kot večinski lastnik dokapitalizirala razstavišče. Podjetje se je takrat odločilo, da bo zemljišče začelo urejati, pridobili smo pravnomočno gradbeno dovoljenje in zdaj imamo končno zemljišče, kjer je mogoče graditi 120 stanovanj. Iščemo kupca.

Kolikšna pa je cena?
Prodajamo za sedem milijonov evrov.

Pa boste dobili toliko, sploh v teh časih?
Zdaj je res težko. Vsi vemo, kakšna kriza je v gradbeništvu, težko je najti investitorja. Prej je bilo to veliko lažje, zdaj pa so banke precej nezaupljive. Je pa lokacija dobra, blizu mesta.




Objavljeno: www.razglej.se

Žana Leskovar, Ljubljana
Foto: Dragan Arrigler

Maj, 2012

Osrednji prireditveni center v Sloveniji Gospodarsko razstavišče, ki gosti raznotere prireditve, največ pa je sejemskih, med drugim beleži tudi obisk Al Gora, Naomi Campbell in Bena Afflecka. Ker je trajnostni razvoj in okoljska naravnanost vedno bolj pomembna, tudi na Gospodarskem razstavišču poskrbijo za recikliranje vseh vrst odpadkov ter za učinkovito uporabo energije in vode. Pogovarjali smo se z direktorjem mag. Iztokom Briclom.


bricl2
foto: Dragan Arrigler


Gospodarsko razstavišče je prireditveni center, ki praktično gosti vse večje sejme in prireditve. Koliko dogodkov se zvrsti v enem letu?
Poslanstvo Gospodarskega razstavišča (GR), osrednjega prireditvenega centra v Sloveniji, je organizacija raznoterih prireditev. Svojo dejavnost smo razdelili na tri t.i. stebre: na sejemske prireditve, kongrese in poslovne konference ter dogodke in doživetja, to je na razne kulturnozabavne dogodke, koncerte, med njimi najbolj odmevne elektronske glasbe in jugo estrade, sprejeme ipd. Največ se pri nas zvrsti sejemskih prireditev – kar 20 letno; od tega jih je osem v organizaciji GR:

Januarja:
Alpe–Adria: Turizem in prosti čas
26. 1.–29. 1. 2012
Mednarodni sejem s ponudbo vseh turističnih destinacij regije Alpe–Jadran, tujih destinacij in konkretnih možnosti za preživljanje prostega časa

Salon plovil
26. 1.–29. 1. 2012
8. salon manjših športnih in turističnih plovil z mednarodno udeležbo

Marca:
Sejem Dom
6. 3.–11. 3. 2012
51. mednarodni sejem ponudbe za dom: gradbeništvo in stavbno pohištvo, ogrevalna in hladilna tehnika, notranja oprema, varovanje ter urejanje okolice

LOS – ljubljanski obrtno-podjetniški sejem
21. 3.–24. 3. 2012

Maja:
MUZA – festival knjige in umetnosti
23. 5. –26. 5. 2012
Nova prireditev s področja kulture

Oktobra:
Narava–zdravje
11. 10.–14. 10. 2012
43. sejem ponudbe izdelkov, dejavnosti in idej za zdravo življenje

Novembra:
Ambient Ljubljana – sejem pohištva
5. 11.–11. 11. 2012
23. pohištveni sejem

In Tehnika
27. 11.–29. 11. 2012
Mednarodni industrijski sejem tehnike, moderne tehnologije, sodobni pristopi, učinkovite rešitve

Marsikdo nas kot organizatorja industrije srečanj, to je poslovnih dogodkov, še ne pozna, zato vlagamo v promocijo te dejavnosti kar največ energije. Praktično ne mine dan, da se na GR ne bi odvilo kakšno poslovno srečanje – poslovna konferenca, seminar, predavanje … Če torej potegnemo črto pod vsemi dogodki, nas na najrazličnejših prireditvah obišče prek 400.000 ljudi na leto.

Pomemben podatek o uspešnosti sejmov je stalna rast in nadgrajevanje ter dopolnjevanje sejemske ponudbe. Kako se sejemska dejavnost razvija pri vas?
Nekateri sejmi pri nas imajo res že dolgo tradicijo, so dobro uveljavljeni med obiskovalci in razstavljavci: najstarejši sejem Dom je vitalen že več kot pol stoletja, nekaj manj sejem Narava-zdravje, turistični sejem je dejaven okrog 30 let, nekaj več kot dvajset let pa se vsako leto odvija pohištveni sejem. Odkar sem sam na Gospodarskem razstavišču, tj. dobro leto in pol, pa smo začeli razvijati tudi nove sejemske prireditve, kot so Ljubljanski obrtno-podjetniški sejem, Festival knjige in umetnosti in In.tehnika.
Pri sejmih je v prvi fazi zelo pomemben idejno-vsebinski koncept: zamejitev panoge, področja, ki ga sejem pokriva, oblikovanje vsebinskih sklopov, razstavni program ter obsejemske vsebine, ki so podprte s strokovnim zaledjem. Seveda se hkrati definirajo tudi ciljne skupine obiskovalcev: je sejem namenjen najširši javnosti, kako jo nagovarjati; koga želimo še posebej pritegniti; je sejem bolj poslovne narave ipd. Sejemske prireditve bodo vedno zanimive in aktualne, ker omogočajo neposreden stik med ponudnikom in povpraševalcem in ker omogočajo vrsto inovativnih pristopov do uspešnega sejemskega nastopa. Tu je še veliko možnosti neizkoriščenih, zato ponekod uvajamo izobraževanje razstavljavcev. To je naša dodana vrednost za skupen uspeh. Odločilne pa so tudi obsejemske vsebine: razna predavanja, predstavitve oziroma svetovanja za obiskovalce. Sejem pa je lahko vzporedno tudi prostor za strokovna srečanja. Na primer na sejmih Alpe–Adria: turizem in prosti čas ali na Domu in Ambientu združujemo strokovnjake na svojih stanovskih srečanjih. Tudi strokovno zaledje jamči za uspešnost sejma.

Prirejate tudi mednarodne sejme. Kateri je najbolj odmeven, morda organizacijsko tudi najbolj zahteven?
Skoraj vsi sejmi pri nas so mednarodni, le da ne toliko v smislu neposrednih razstavljavcev iz tujine, ampak bolj slovenskih podjetij, ki zastopajo tuja. Izjema je sejem Alpe–Adria: TIP. Naš največji turistični sejem smo umestili tudi uradno v regijo Alpe-Jadran, ki obsega regije iz Italije, Avstrije in Madžarske ter Slovenijo in Hrvaško v celoti. Na sejmu se predstavljajo tudi bolj oddaljene destinacije. Največji izziv pa je na sejem privabiti tuje ponudnike bodisi iz omenjene regije bodisi od kod drugod – utemeljiti, potencialnega razstavljavca prepričati, zakaj se mu lahko udeležba na sejmu obrestuje. Znati izdelati zgodbo, s katero ga boste osvojili oziroma se bo z njo identificiral.
Sicer pa je vsak sejem izziv, toliko lažji, če ima za seboj prepričljivo strategijo, cilje, vizijo. Najodmevnejša sejma pri nas sta sejma Dom in Ambient, a nič manj zahtevno ni postavljati ostalih sejmov, ki imajo toliko več manjših, specifičnih razstavljavcev. Posebno poglavje so nove sejemske prireditve, ki zahtevajo še posebej veliko naporov, tudi glede oglaševanja in PR. Znano je, da vsak nov dogodek potrebuje vsaj nekaj let, da si pridobi svojo publiko.

Obiskujete tudi sejme v tujini – se v Sloveniji lahko primerjamo s kom izven naših meja, smo lahko komu zgled?
Slediti tredom, spremljati konkurenco, velike in male, se od njih učiti, hkrati ideje od drugod nadgrajevati je poslanstvo vsakega tržnika, ki dela v tej storitveni dejavnosti. Sam sem v zadnjem času obiskal sejme na Dunaju, Celovcu, Zagrebu in Beogradu, naši tržniki spremljajo sejme v Londonu, v Milanu, Münchnu in drugod. Naj omenim, da je GR od lani član CEFA, kooperacijskega združenja sejemskih družb srednje, južne in vzhodne Evrope, katerih namen je okrepiti mednarodni pomen sejmov na tem geografskem območju. Letos aprila smo na GR gostili udeležence seminarja za mlade menedžerje s področja sejemske industrije. Bili so navdušeni nad našimi storitvami; razprava med predavatelji in udeleženci je pokazala, da delamo dobro. Samoumevno pa je, da se je treba strokovno kar naprej izobraževati, izpopolnjevati, razvijati, rasti …


bricl1
foto: Dragan Arrigler


Imate občutek, da so še tržne niše – tematike, ki bi lahko našle prostor na vašem sejmišču in dosegle potrebno zanimanje obiskovalcev?
Na trgu so vedno nove tržne niše, saj je to zakonitost razvoja. Trg se spreminja, prilagaja na trenutne razmere, tako je tudi s sejemsko dejavnostjo. To je živ organizem. Ozrimo se v preteklost: na GR so se odvijali sejmi, ki jih je pokopal čas. Poglejte, na primer, samo, kaj se je zgodilo z modno industrijo v Evropi. To ne pomeni, da sejem mode v Ljubljani ne bi bil dobrodošel, a zasnovan bi moral biti na povsem drugačnih temeljih. Po drugi strani pa je kulinarika področje, ki je večno, vedno aktualno. Letos smo jo ponovno uvedli v sejem Alpe–Adria.

Se s kakšnega dogodka spominjate kakšnega posebnega gosta, morda z njim povezano nepozabno ali nenavadno zgodbo?
Gospodarsko razstavišče je gostilo že veliko uglednih mednarodnih prireditev, od kongresov do kulturnih in družabnih dogodkov in z njimi tudi veliko mednarodno priznanih osebnosti, od politikov do kulturnikov. Al Gore, Naomi Campbell, Ben Affleck, Kevin Costner, velike zvezde iz sveta elektronske glasbe, jugonostalgije. Tudi politične stranke pogosto gostujejo pri nas, vladni predstavniki se udeležujejo otvoritev naših sejmov … Najpogostejša izkušnja, ki jo imamo na GR, je spoznanje, da so tudi VIP osebnosti ljudje kot vsi ostali in da je splošna kultiviranost, odprtost in srčnost vedno tista, ki odpira vrata povsod.

Za katere gospodarske panoge je v Sloveniji po vašem mnenju ali izkušnjah največje zanimanje za sejemsko dejavnost? Kateri sejmi so najbolj obiskani?
Kot sem že omenil, sta sejma z največ obiskovalci pa tudi razstavljavci sejma Dom in Ambient. Ponudbo prek 600 razstavljavcev iz 26 držav na sejmu Dom obišče približno 55.000 ljudi. Ambient pa je prav tako v petih dneh obiskalo 35.000 ljudi in si ogledalo ponudbo 297 podjetij iz 19 držav.

Na nekaterih sejmih, ki načeloma niso namenjeni ravno mlajši publiki (npr. sejem navtike) je moč opaziti veliko osnovnošolcev in srednješolcev. Kako jim približate in s čim prepričate k obisku sejma?
Salon plovil poteka hkrati s sejmom Alpe–Adria: Turizem in prosti čas, ki pritegne tudi veliko organiziranih obiskov šol. To je razlog, zakaj ste mlajše obiskovalce opazili na Salonu. Opazite pa jih lahko tudi na sejmu Narava–zdravje, obiskovalce smo “pomladili” tudi na Domu in Ambientu. Uporabljamo komunikacijske kanale, ki dosegajo tudi mlajše: naše sejemske prireditve se pojavljajo na Facebooku, nagovarjamo jih prek direktnega marketinga ipd.
S svojimi obsejemskimi vsebinami izobražujemo, osveščamo, podeljujemo nagrade, ki spodbujajo trajnostni razvoj, pomen oblikovanja v pohištveni industriji ali inovativnost v turizmu.

Gostite tudi maturante na maturantskih plesih, pripravljate koncerte…Tako imate pravzaprav pokrite vse starostne skupine?
Prizadevamo si, da bi bilo Gospodarsko razstavišče živo, dinamično stičišče, ki bi z raznoterimi dogodki privabljalo različne ljudi glede na interese in starostne skupine.

Na GR upoštevate tudi okoljsko naravnanost. S čim, na kakšen način?
Na GR upoštevamo okoljske vidike delovanja, tako da upoštevamo trajnostni razvoj in odgovornost do okolja: poskrbimo za recikliranje vseh vrst odpadkov ter za učinkovito uporabo energije in vode, prav tako za čim manjšo porabo slednje. Uporabljamo zabojnike za ločevanje 11 različnih vrst odpadkov.
GR je tudi družbeno odgovorno podjetje, ki v tem duhu na svojih prireditvah v obliki različnih projektov, kot so Top ideje – borza oblikovanja, Arhitekturni dialog ipd., ali kako drugače podpira številne visokošolske ustanove, spodbuja organiziran obisk šol na svojih sejemskih prireditvah, je pokrovitelj okoljevarstvenih projektov društva Planet Zemlja in Ekologi brez meja, ki so vrsto akcij za projekt Očistimo Slovenijo 2012 izpeljali na GR. Glede osveščanja trajnostnega razvoja sta zasnovani dve sejemski prireditvi GR: sejem Narava-zdravje v duhu naravi prijaznih izdelkov in storitev, predvsem sklop Zdrava prehrana in Eko dom, ter sejem Dom z nagrado GR Zelena misija za zeleno gradnjo oziroma s strokovnim svetovanjem ZRMK. Zelena pisarna npr. pa je vsebinski sklop na Ljubljanskem obrtno-podjetniškem sejmu.
Lani oktobra smo v okviru sejma Narava–zdravje kot zlati pokrovitelj podprli konferenco Zelena delovna mesta v organizaciji Life Style natural in sprejeli vlogo testnega primera pri določanju meril za zelena podjetja v praksi.
Gospodarsko razstavišče je tudi pokrovitelj oziroma partner prireditev humanitarnih prireditev, npr. Bazar Sila in Beli obroč.

Na sejmu Narava-zdravje je znano, da je vstopnica malce drugačna – odslužen mobitel, baterije… Se ta pristop obrestuje? Je učinek vzajemen – torej stroški pokriti in okolju prizanešeno?
Za zdaj sodelujemo s Si.mobilom, veseli nas, da je odziv tako dober, da spodbujamo pri tem tudi šole in vrtce. Lani si je z odsluženim mobitelom sejem ogledalo 3.775 ljudi. Kar se tiče stroškov, pa vam lahko odgovorim, da nismo prijazni samo do okolja, pač pa tudi do obiskovalcev.

Kam potem z »vstopnicami« obiskovalcev?
Si.mobil sodeluje s podjetjem Interseroh http://www.interseroh-slo.si/si/, ki je poskrbelo za reciklažo odsluženih mobilnikov.

Gospodarsko razstavišče ima 23 večnamenskih dvoran. Je katera od teh izdelana izključno pasivno – dobra izolacija, varčne žarnice…, ali to vpeljujete postopoma?
Po obnovi GR v letih 2005-2009 smo v celoti obnovili steklene fasade, s tem smo bistveno zmanjšali toplotno prevodnost, ogrevanje imamo zagotovljeno iz toplovodnega mestnega omrežja, prav tako je bila že v letih 2005-2009 okoljsko ustrezno posodobljena osvetlitev objektov. V dvoranah in drugih prostorih GR uporabljamo tako svetilke z vačnimi žarnicami kot tudi svetilke z neonskimi žarnicami. Smo v postopku preverjanja možnosti za izkoriščanje sončne energije s pomočjo fotovoltaike.

Za katero od dvoran pa je največ zanimanja oz. jo je najtežje rezervirati?
Leta 2011 je bila najbolj zasedena dvorana Kupola, konkretno: prek 50-odstotna povprečna letna zasedenost.

Ali stranke kdaj zahtevajo »ekološko naravnanost« dvorane?
Predvsem so na ekološko naravnanost dvoran bolj občutljive tuje stranke, ki so navajene visokih standardov iz tujine. Pričakujejo vsaj minimalne pogoje, kot so ločevanje odpadkov, uporabo varčnih žarnic, minimalno porabo vode v straniščnih kotličkih, pipe s senzorji, sušilce za roke namesto papirantih brisač, uporabo vrčev z vodo iz pipe namesto plastenk ali pa balonov z vodo ipd. Imamo pa tudi dober primer ekološke osveščenosti s Convente –mednarodne borze industrije srečanj, na kateri so nas povabili, da izpolnimo vprašalnik o tem, kako ekološko ozaveščeno je naše podjetje. Povedali so nam, da smo se izmed vseh sodelujočih na borzi najbolj odgovorno odzvali …

Ali pri »cateringu« priskrbite slovenske proizvode oz. ponudnike lokalno pridelane, ekološke hrane?
Strankam posredujemo kontakte cateringov s katerimi sodelujemo, naprej pa se dogovorjajo sami. Nekateri izmed njih ponujajo tudi catering z ekološko pridelanimi slovenskimi proizvodi na željo naročnika.

Kaj pa zasebno? Imate stalno nakupovalno vrečko, kupujete slovenske proizvode, ločujete odpadke… skratka, ste okolju prijazni?
Stalne nakupovalne vrečke res nimam, so pa v njej/njih skoraj izključno slovenski proizvodi. Do te teme sem še posebej občutljiv, saj sem dolga leta bil na vodstvenih položajih v slovenski živilski industriji. Pazim, kako se prehranjujem, večinoma posegam po ekoloških živilih.
Odpadke ločujem, prizadevam si, da bi bil okolju prijazen. To je edina možna pot, druge ni.

Hodite na delovno mesto z avtom, s kolesom, z javnim prevozom…?
V službo se vozim s svojim avtom, saj živim na obrobju Ljubljane in praktično nimam druge možnosti.

Kje najraje preživljate prosti čas kar vam ga ostane? Vas vleče kaj v naravo?
V naravi sem pogosto, rad zahajam v bližnje Pohograjsko hribovje. Rad se ukvarjam s športom. Smučam na snegu in na vodi, igram tenis in golf, tečem. Stik z naravo je pomemben za sprostitev od napornega delovnega tedna, šport pa poskrbi za ravnovesje. Zdrava prehrana in gibanje – kot ju spodbujamo tudi na sejmu Narava-zdravje.

Naročite se na e-novice






www.gr-sejem.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje. Prosimo, označite ali dovoljujete uporabo te tehnologije.
Ne strinjam se